Hvorfor Universitetsskolen?

I et nationalt perspektiv har folkeskolen en række udfordringer. De handler om folkeskolens samlede udvikling og om udvikling af både fagene og pædagogikken. Men de handler også om at udvikle en didaktisk uddannelses- og professionsforskning samt læreruddannelsen.

Samtidig har læreruddannelsen været igennem en omfattende reform. Målet er, at uddannelsen tydeligere skal reflektere skolens daglige praksis og fokusere på et bedre samspil mellem teori og praksis.

Ordfest på biblioteket 2018.jpg

Universitetsskolen opfylder det mål ved at skabe et fælles afsæt mellem alle de parter, der er centrale i udviklingen af folkeskolen:

  • Kommunerne, som styrer folkeskolen overordnet
  • Skolerne, der varetager den daglige undervisning
  • UC SYD’s læreruddannelse med den teoretiske formidling
  • UC SYD’s afdeling Forskning, der forsker i, hvad der er god undervisning

Ved at binde parterne sammen i et konkret projekt som Universitetsskolen er det muligt at skabe en fælles udvikling af den gode folkeskole.