I Universitetsskolen Aabenraa er UC SYD og Aabenraa kommune i gang med at udvikle dannende, undersøgende og eksperimenterende undervisning. Universitetsskolen Aabenraa støttes af A.P. Møller Fonden med 9,4 millioner kroner over en projektperiode på 4 år fra 2020-2024. Der er altså tale om 'Det lange seje træk' for skoleudviklingsarbejdet i Universitetsskolen Aabenraa.
Udviklingsarbejdet af undervisningen er forskelligartet og omfatter skoleledere, vejledere og lærere på skolerne i Aabenraa kommune samt lærerstuderende, lærereuddannere og forskere fra UC SYD. Parterne går ind i Universitetsskolen med et princip om ligeværdigt, men forskellige samarbejde, hvilket blandet andet folder sig ud når partnerne mødes til undervisning og seminarer i Universitetsskolen Aabenraa.
Hvis du ønsker at vide mere om udviklingsarbejdet i Universitetsskolen Aabenraa har A.P. Møller Fonden netop udgivet 'Brikker til en midtvejsstatus. 15 artikler om udviklingsarbejde i folkeskolen'. Læs artiklen her.