‘Klasserumssamtaler i litteraturundervisningen’ er blandt de 10 bedste lærer-bachelorprojekter ved lærerprofession.dks årlige pris-uddeling.
Forfatterne bag bachelorprojektet er to lærerstuderende fra læreruddannelsen i Haderslev, UC SYD Mathilde Kuntz Jensen og Michelle Jaqueline Pedersen. Bachelorprojektet tager afsæt i litteraturundervisningen i danskfaget og problematiserer hvordan analysemodeller og arbejdsspørgsmål kan indvirke på elevernes involvering og engagement i læseoplevelsen.
Mathilde Kuntz og Michelle Jaqueline Pedersen har udviklet modellen De 3 F’er. Modellen er baseret på en forståelse af at læring er dialogisk og beskriver 3 typer af samtaler i litteraturundervisningen.
- En faglig samtale
- En fordybelsessamtale
- En filosofisk samtale
For uddybning af De 3 F’er henvises til artiklen Litteraturundervisningen skal være dialogisk eller bachelorprojektet Klassesamtaler i litteraturundervisningen.
Lærerprofession.dk uddeler i perioden 2020-2023 årligt en pris for et professionsbachelorprojekt på læreruddannelsen og/eller et pædagogisk diplomprojekt fra skoleområdet. Prisen er en særpris for skolens dannelsesbidrag og går til et lærer-bachelorprojekt, der analyserer og diskuterer grundskolens muligheder og udfordringer i et dannelsesperspektiv. Se mere her.